ADVERTISEMENT / IKLAN

Pages

Saturday 6 August 2011

Day #4, #5 & #6 | threesome

ASSALAM & SALAM 1 MALAYSIA


sorry lah readers terhormat! for thursdays, fridays & saturdays entries aku sekalikan je. janganlah nak kata tajuk entry macam lucah. threesome je pun? lucah ape lah sangat weh? ape-ape pun, memori bekerja dalam kepala aku ni bukannya semua aku dapat ingat sangat. i am a normal human being dodoi. tapi seriously for the the past 3 days, Allahualam aku tak sure aku buat ape. yang penting aku gi terawih berjemaah dengan family. tu pun dah cukup happy dapat beramal time Ramadhan ni. haha.

if you guys nak tahu for the past 2 days, including today aku bekerja. lenggang pun ade, hardcore pun ade. memang win-win situation. hari ni kiranya hari bersejarah kecil kenit bagi the wisest action yang Jabatan Imigresen buat. what they did is, mereka memberikan 100% entrustment to agent-agent pendaftaran PATI (like my grandmom's company ni) untuk mendaftar those PATI people without any pegawai imigresen punya recognition. so boleh start kerja without their like security password to start the laptop containing the PATI registration system. Senang kerja aku, lebih mobile lah kerja aku. Nice lah kerajaan. 5 hari lepas kena macam-macam dari kitorang agent, baru terasa eh bahang dia? anyhows, these illegal workers hanya boleh mendaftar melalui kitorang agent-agent. yang LEGAL workers je boleh register kat office Jabatan Imigresen. Sebab ade satu citer ni, orang buat 'easy money' by jadi 'middleman'. what they did is, mereka sewa bas, bawak lah illegal workers semua tu gi register. each illegal worker dia charge rm350. so untung kasar per person those middleman earn is rm350. whatteffin? rm350 x 40 orang = kaya-raya. dem lah. mana ade Jabatan Imigresen keluarkan arahan boleh buat macam gitu? So, itulah sebabnya LEGAL workers daftar kat their office, while ILLEGAL workers daftar through us agents. Kita untung, governement untung, those PATI pun untung. InsyaAllah by the end of the year, mereka semua ade passport, permit yang sah. Tak perlu kena question-question dengan polis sangat.

what i've learned throughout my days of working memang banyak. those workers, datang dari jauh nak cari sumber rezeki. tapi aku benci sial orang melayu yang tipu mereka dengan daftar ini-itu-ini-itu nak legalisekan their stay kat sini walhal cuma agent & Jabatan Imigresen je ade authority. Memang easy money lah si komplot tipu-menipu kat illegal workers ni. kasihanilah mereka. mereka nak carik duit. yes aku tahulah mereka ni datang tanpa izin, but at least respect lah mereka datang. nak hukum mereka mesti berasaskan undang-undang and bukan emotional. tak manusialah kalau kerja tembak-menembak orang macam binatang. akal ade gune sikit. kita kan bertamadun, show some humanity to everyone else. aku manusia, engkau manusia. nak jadi binatang, jadilah. saksikanlah balasannya. ini bukan entry fire-mengefire. ini entry peringatan. respect these workers. diorang buat salah kita hukumlah dengan cara yang betul dan berkeperimanusiaan. bukan cara orang celaka. terima kasih.

No comments: